čtvrtek 7. května 2015

Multikulturní SFI

   Být evs dobrovolníkem má mnoho výhod, přičemž jednou z nich je možnost učit se nový jazyk. Sundsvall Kommun přivedl tuto možnost k dokonalosti, protože svým dobrovolníkům nabízí vážně intenzivní kurz švédštiny. Takzvané SFI (Svenska för invandrare) umožňuje každému, kdo se rozhodl začít ve Švédsku nový život osvojit si jazyk. Je pravda, že pokud tu chcete získat lepší práci (nebo vůbec nějakou práci), SFI vás nemine.
   Výuka probíhá pět dní v týdnu. Čtyři hodiny napěchované jak gramatikou, tak reáliemi a užitečnými informacemi, které by vám měli umožnit osvojení znalostí potřebných k pochopení toho, jak funguje švédská společnost. Škola je zdarma a zdarma jsou i všechny materiály. Kurzy většinou praskají ve švech, takže se může stát, že se do SFI dostanete až po několika měsících či letech, co jste ve Švédsku. Já však měla štěstí. Přijela jsem v polovině října a hned začátkem listopadu jsem mohla nastoupit (to jsem vážně po státnicích nečekala, že za pár měsíců znovu usednu do školních lavic..). Je ale pravda, že mě a další dva dobrovolníky vzali celkem rychle hlavně proto, že pracujeme pro municipalitu (a to tu ani nejsme na celý rok).
   Za šanci navštěvovat SFI jsem vděčná hned z několika důvodů. Zaprvé,  znalost nového jazyka je vždy plus. Zadruhé, asi nikdy předtím jsem nebyla součástí tak pestré společnosti. V rámci SFI můžete poznat lidi z celého světa. Studenti, cestovatelé, uprchlíci. Je až k neuvěření kolik příběhů a nejrůznějších lidských osudů se dokáže natěsnat pod jednu střechu. Pamatuji si jak mě celkem šokovalo, když nás hned první hodinu informovali, aby jsme si dávali pozor při publikovaní fotografií ze školy, protože řada lidí, která ji navštěvuje je totiž v hledáčku a to z nejrůznějších důvodů.
   Zatřetí, měla jsem možnost poznat zde úžasné lidi a za to jsem neskutečně vděčná! Dneska jsme si s několika z nich udělali výlet do nedaleké přírodní rezervace Grenforsen. Grilovali jsme, užívali si krásného počasí a jak tam tak stojíme, uvědomím si jak je to na jednu stranu zvláštní a úžasné a na druhou tak strašně přirozené. Jedna Češka, jedna Estonka, jeden Afgánec a jeden bláznivý chlapík ze Sierra Leone. Stojíme tam okolo ohně, na břehu řeky a bavíme se mezi sebou švédsky... Prostě normální den v Sundsvall! :)





Žádné komentáře:

Okomentovat